Χρειάζεται να διδάξουμε στο παιδί μας τρόπους καλής συμπεριφοράς;

Ενδεχομένως, σε πολλούς γονείς, η παρότρυνση να διδάξουμε στο παιδί μας κανόνες συμπεριφοράς, φανεί στερεοτυπική, καθώς ίσως θεωρήσουν ότι μέσω της διδασκαλίας κανόνων συμπεριφοράς, υπονομεύουμε τον αυθορμητισμό και την ελευθερία των παιδιών.
Από τη στιγμή όμως που βρισκόμαστε σε ένα κοινωνικό σύνολο, είναι σημαντικό για την αυτοπεποίθηση μας να νιώθουμε ενταγμένοι και να μας χαρακτηρίζει η ευγένεια.
Οπότε προτείνουμε, ότι καλό θα ήταν να διδάξουμε κάποιους κανόνες συμπεριφοράς, χωρίς όμως εμμονικά να επιμένουμε στην πραγματοποίηση τους.
Ποιους κανόνες θα μπορούσαμε να διδάξουμε;
1. Χαιρετισμός
Είναι ευγένεια και δείγμα κοινωνικοποίησης το παιδί να έχει διδαχτεί να λέει ‘γεια’ ή ‘αντίο’, όταν συναντάει κάποιο πρόσωπο.
Σημαντικό θα ήταν, να δείχνει ενδιαφέρον και να απαντάει στις ερωτήσεις, που του απευθύνονται.
2. Παρακαλώ, ευχαριστώ, συγγνώμη
Είναι σημαντικό επίσης ένα παιδί να μάθει αυτές τις 3 βασικές λέξεις, δείγμα πολιτισμού και παιδείας.
Δεν αποτελούν απλά 3 λέξεις, αλλά συμβολίζουν μια ολόκληρη θεώρηση της ζωής. Το «παρακαλώ» συμβολίζει εκφράζει ότι τίποτα και κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να μας προσφέρει το οτιδήποτε και την αξία του να επικοινωνούμε και να ζητάμε ότι έχουμε ανάγκη.
Το «ευχαριστώ» την αξία της ευγνωμοσύνης και το «συγγνώμη» τη σπουδαιότητα της ανάληψης ευθυνών και τη μεταμέλεια.
3. Υπομονή
Είναι επίσης πολύ σημαντικό για ένα παιδί να μάθει να περιμένει στη σειρά του, είτε για να σερβιριστεί ,είτε για να πάρει το λόγο σε μια ομάδα.
Μπορεί να φαίνεται άνευ σημασίας, αλλά έχει αξία το παιδί να μη θεωρήσει τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και να απαιτεί να ικανοποιούνται οι ανάγκες του στο «εδώ και τώρα».
4. Υγιεινή
Σημαντικό επίσης είναι ένα παιδί να μάθει κανόνες υγιεινής, όπως για παράδειγμα, να σκουπίζει τη μυτούλα του με χαρτομάντιλο, να βάζει το χεράκι του μπροστά όταν βήχει κ. α
5. Κανόνες φαγητού
Καλό θα ήταν, με σκοπό να βοηθήσει και την υγεία του, να μάθει να τρώει αργά, σε συγκεκριμένο χώρο και με συγκεκριμένο τρόπο.
6. Πληθυντικός αριθμός
Είναι σημαντικό επίσης το παιδί να διδαχτεί να μιλάει στον πληθυντικό αριθμό σε άτομα μεγαλύτερα σε ηλικία. Αποτελεί στοιχείο σεβασμού, παιδείας και το οριοθετεί ώστε να έχει ρόλο παιδιού και όχι παντοδύναμου «μικρού ενήλικα».
Καπετανάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Παιδαγωγός
Συμβουλευτική ενηλίκων, σχέσεων, συμβουλευτική εφήβων, οικογενειακή συμβουλευτική.
Website: www.psychologist.com.gr
Email: info@psychologist.com.gr
ellikapetanaki@yahoo.gr
Τηλ:6934034531