Πώς επηρεάζει έναν έφηβο η ένταξη του σε ομάδες-συμμορίες ομηλίκων;

Η ένταξη ενός εφήβου σε ομάδες-συμμορίες, σίγουρα για εκείνον εξυπηρετεί κάποιους ψυχολογικούς και συναισθηματικούς λόγους , τους οποίους αν θέλουμε να τον κατανοήσουμε καλύτερα, πρέπει να γνωρίζουμε.
Μπορεί οι ανησυχίες μας να μεγαλώνουν βλέποντας το παιδί μας να εντάσσεται σε ομάδες ομηλίκων και να καταφεύγει σε ριψοκίνδυνες ενέργειες, όμως πρέπει, όσο μπορούμε, να χαλαρώσουμε και να του εκθέσουμε με επιχειρηματολογία τις απόψεις μας βάση των παρακάτω στοιχείων.
Το παιδί σε αυτή την ηλικία αντιλαμβάνεται την επιχειρηματολογία, αλλά δεν μπορεί να δεχτεί την κριτική και την επιβολή.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν με επιχειρήματα να του αναλύσουμε τη φύση της πράξης του.
Ας κατανοήσουμε τι κερδίζει ένα παιδί όταν εντάσσεται σε ομάδες ομηλίκων, ώστε να προσπαθήσουμε να καλλιεργήσουμε όσα παίρνει, από αυτή του την ένταξη, εντός οικογένειας και ας του τονίζουμε τι χάνει, ώστε να μπορούμε μέσω της επιχειρηματολογίας μας να λειτουργήσουμε σαν θετικό πρότυπο επιρροής.
Τι συνήθως κερδίζει και τι χάνει ένα παιδί με την ένταξη του σε ομάδες;
Αυτά που εισπράττει από μια ομάδα είναι:
1) Απόδειξη ή ενίσχυση αυτοαξίας.
Η αυτοαξία του ενισχύεται γιατί νιώθει διπλά ικανό σε μια ομάδα, καθώς η δύναμη του, με τη στήριξη της ομάδας πολλαπλασιάζεται.
2) Κάλυψη της ανάγκης «του ανήκειν».
Καλύπτει την ανάγκη του να ανήκει. Φεύγοντας από την οικογένεια, μπαίνει σε μια άλλου τύπου «οικογένεια».
3) Αίσθηση ευχαρίστησης και προσφοράς στον αδύναμο.
Μπορεί, αν η ομάδα έχει αλτρουιστικό χαρακτήρα και για παράδειγμα, υπερασπίζει τους αδύναμους, το παιδί σας να νιώθει την ευχαρίστηση της προσφοράς.
4) Αίσθηση ασφάλειας και υποστήριξης.
Καλύπτει την ανάγκη της ασφάλειας, γιατί περιστοιχίζεται και από άλλους ανθρώπους και έχει υποστήριξη.
5) Χρησιμότητα.
Καλύπτει την ανάγκη του να είναι χρήσιμος σε κάτι και πιθανόν αναπληρώνει και κενά που του έχει αφήσει, η μειωμένη του σχολική επίδοση.
6) Αίσθηση ανωτερότητας.
Αισθάνεται ανωτερότητα γιατί η δυναμική που αποκτάει ανεβάζει το γόητρο του.
Αυτά που χάνει με την ένταξη του σε μια ομάδα είναι:
1) Αποκοπή από τις επιθυμίες των υπόλοιπων ατόμων.
Πολλές φορές η ένταξη μας σε μια ομάδα, μας κάνει να αφοσιωθούμε στην ομάδα και κατά συνέπεια αποκόπτουμε την επικοινωνία μας με άτομα εκτός ομάδας, ή με την οικογένεια μας.
2) Αφομοίωση και αλλοτρίωση προσωπικής ταυτότητας.
Η προσωπική μας ταυτότητα μπορεί να αλλοτριωθεί καθώς υπακούοντας στους κανόνες της ομάδας μπορεί να κάνουμε και πράγματα που δεν είμαστε έτοιμοι να τα κάνουμε, επηρεαζόμενοι από τα υπόλοιπα μέλη της.
3) Αλλοίωση αρχών και αξιών.
Οι ιδέες μας μπορεί να αμφισβητηθούν και οι αρχές μας να πάψουν να ισχύουν, καθώς μπορεί να μην συμφωνούν τα υπόλοιπα μέλη με αυτές.
4) Αίσθηση υπερβολικής δυναμικής-αρνητικές ενέργειες .
Η αίσθηση της δυναμικής μας αυξάνεται και πολλές φορές αυτή τη δύναμη μπορεί να τη χρησιμοποιήσουμε κάνοντας κακό.
5) Θυσία προσωπικής ζωής-προσωπικού χρόνου.
Ο χρόνος ο προσωπικός μας περιορίζεται.
6) Θυσία μιας πιο δημιουργικής αξιοποίησης του χρόνου.
Θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε το χρόνο μας με καινούρια δημιουργικά πράγματα αλλά είμαστε αναγκασμένοι να υπακούμε σε αυτά που θέλει η ομάδα.
7) Πιθανότητα τραυματισμού και ρίσκου αυξημένη.
Η πιθανότητα ρίσκου είναι αυξημένη καθώς δεν υπολογίζουμε με καθαρότητα τις συνέπειες των πράξεων μας.
8) Κρίση ατόμων ανάλογα με το αν εντάσσονται στην ομάδα.
Τέλος η κρίση μας αλλοιώνεται γιατί μπορεί να εκτιμούμε μόνο τα άτομα που έχουν ίδια ιδεολογία με εμάς ή ανήκουν στην ίδια ομάδα, οπότε με αυτό τον τρόπο οι απόψεις μας γίνονται μονόπλευρες και δεν γνωρίζουμε τον κόσμο με σφαιρικότητα.
Συζητήστε αυτά τα σημεία με το έφηβο παιδί σας και ίσως βοηθηθεί..
Καπετανάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Παιδαγωγός
Συμβουλευτική ενηλίκων, σχέσεων, συμβουλευτική εφήβων, οικογενειακή συμβουλευτική.
Website: www.psychologist.com.gr
Email: info@psychologist.com.gr
ellikapetanaki@yahoo.gr
Τηλ:6934034531
Σχετικά βίντεο