Πώς να καλλιεργήσετε την αυτοπεποίθηση των παιδιών σας;

Το άρθρο αναφέρεται σε γονείς παιδιών, κατά βάση σχολικής ηλικίας.
Αυτοεκτίμηση,
είναι μια καθολική έννοια και εκφράζει τη γενικότερη εκτίμηση που έχουμε για τον εαυτό μας.
Αυτοπεποίθηση
ονομάζεται η πίστη στις δυνατότητες που έχουμε.
Η πίστη σε συγκεκριμένες αρετές μας και η γνώση αυτών των προσωπικών μας ταλέντων και δεξιοτήτων.

Η συμβολή των γονιών, στην καλλιέργεια της θετικής αυτοπεποίθησης των παιδιών σίγουρα είναι πολύτιμη.
Παρακάτω θα παρουσιαστούν κάποιοι τρόποι ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αντιληφθούν τι δυνατότητες τους, χωρίς να υποτιμάνε αλλά και χωρίς υπερεκτιμάνε τον εαυτό τους.

1) Επιτρέπω στο παιδί μου να αναλάβει πρωτοβουλίες και να δώσει εκείνο λύσεις στα προβλήματα του.

Όταν, με τη λογική ότι το παιδί μου είναι ακόμα μικρό και χρειάζεται προστασία, τρέχω να επιλύσω όλα του τα προβλήματα, του δίνω το μήνυμα ότι εκείνο είναι ανάξιο να ασχοληθεί με τα προβλήματα του και ότι συνεχώς με έχει ανάγκη για να πορεύεται στη ζωή του.
Το να επιτρέψουμε στο παιδί να σκεφτεί μόνο του λύσεις και να του δώσουμε έμμεσες κατευθύνσεις, μπορεί να το βοηθήσει να αντιληφθεί ότι και εκείνο είναι ικανό να λύσει ότι το αφορά.
Από την άλλη, σε αντίθεση με την υπερπροστασία που δεν καλλιεργεί αυτοπεποίθηση, η αδιαφορία δεν βοηθάει το παιδί να έχει όρια και να μπορεί να αντιληφθεί ότι κάθε πράξη έχει και τις ανάλογες συνέπειες.

2) Επαινώ το παιδί, όχι για τα αποτελέσματα που φέρνει αλλά για την προσπάθεια του.

Ανεξάρτητα αν επιτύχει ή όχι, η προσπάθεια είναι αυτή που πρέπει να αξιολογηθεί. Δεν είναι καλό να συγχέουμε τη δική μας ανάγκη για επιτυχία του παιδιού και την ανάγκη μας για προσωπική επιβεβαίωση, μέσα από το παιδί μας, με τη δική του αξία.


3) Επαινώ το παιδί για συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του.

Το να επαινώ το παιδί μου γενικά και αόριστα με υπερβολικούς χαρακτηρισμούς δεν τονώνει την αυτοπεποίθηση του.
Επίσης το να επαινώ το παιδί μου και να του εκφράζω ότι είναι τέλειο σε όλα, μπορεί να το οδηγήσει σε υπεροψία αλλά και σε μια εμμονική ανάγκη του, να είναι πάντα άψογο σε όλα.
Προτιμώ να το επαινώ συγκεκριμένα μετά από την εκτέλεση κάποιας δραστηριότητας τονίζοντας την αρετή με την οποία λειτούργησε.
Για παράδειγμα: «Μπράβο οργάνωσες πολύ καλά το διάβασμα σου σήμερα». Τονίζω την αρετή της οργανωτικότητας με αυτό τον τρόπο και βοηθάω το παιδί μου να καταλάβει ποια αρετή είναι επιθυμητή ώστε να συνεχίσει να την καλλιεργεί.

4) Δεν μεγεθύνω τις αρνητικές συμπεριφορές του παιδιού μου, με το να ασχολούμαι συνέχεια με αυτές.

Πολλές φορές στην προσπάθεια μας να μειώσουμε τις αρνητικές συμπεριφορές του παιδιού μας, βλέπουμε και επικρίνουμε μόνο αυτές.
Το παιδί, είτε από αντιδραστικότητα είτε από αυτοεκπληρούμενη προφητεία(αυτοεκπληρούμενη προφητεία είναι το φαινόμενο που από το απιδί μας υιοθετούνται τα χαρακτηριστικά που εμείς έχουμε «προφητέψει» ότι θα υιοθετηθούν), τελικά παγιώνει τις αρνητικές συμπεριφορές και παρά τα λόγια μας τίποτα δεν αλλάζει.
Προτιμάμε να μην μεγεθύνουμε τις αρνητικές συμπεριφορές και αντ’ αυτού να αδιαφορούμε γι’ αυτές και να τονίζουμε και να επαινούμε τις επιθυμητές συμπεριφορές.
Έτσι βοηθάμε το παιδί μας να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του βλέποντας περισσότερες θετικές συμπεριφορές του.
 Λέγεται, ότι για μια αρνητική συμπεριφορά του παιδιού μας πρέπει να του παρουσιάζουμε 6 θετικές ώστε να ισορροπήσει την αυτοεικόνα του.

5) Επιτρέπω στο παιδί μου να κάνει λάθη.

Τα λάθη είναι ευκαιρίες για μάθηση και μέσα από το βίωμα του λάθους και των συνεπειών του το παιδί μπορεί να αντιληφθεί καλύτερα τις πράξεις του.
Επιτρέψτε στα λάθη να γίνουν ευκαιρίες για μάθηση και όχι αφορμές για επικρίσεις και κατηγορίες. Βοηθήστε τα παιδιά σας να καταλάβουν την προσωπική τους ευθύνη πάνω στα λάθη τους και εκπαιδεύστε τα να μην μεμψιμοιρούν ή να κατηγορούν άλλους ή τις καταστάσεις, χωρίς να μπορούν να εντοπίσουν την προσωπική τους ευθύνη.
Εκπαιδεύστε τα όμως να μην είναι επικριτικά και με τον ίδιο τον εαυτό τους. Όταν δεν είναι επικριτικά απέναντι στον εαυτό τους δείχνουν μεγαλύτερη επιείκεια και στα λάθη των άλλων

6) Βοηθώ το παιδί μου να αποκτήσει δυναμική σε δύσκολες φάσεις του παιδιού μου.

Η στήριξη σε φάσεις ανάγκης, η έλλειψη επίκρισης και η αίσθηση σταθερότητας, ότι σε όποιο ατόπημα υπάρχει κάποιος σταθερός άνθρωπος δίπλα τους, είναι πολύ βοηθητικό για την αίσθηση της ασφάλειας του και την τόνωση της δυναμικής τους.

7) Εστιάζω το ενδιαφέρον μου σε αυτό όταν κάνω μαζί του μια δραστηριότητα.

Όταν ασχολείσαι μαζί του χωρίς να αποσπάται η προσοχή σου ,τότε εκείνο νιώθει ξεχωριστό και ότι έχει αξία. Απομόνωσε χρόνο και ασχολήσου αποκλειστικά μαζί του, ακόμα κι αν ο χρόνος αυτός δεν είναι πολύς.

8) Φροντίζω να είμαι το πρότυπο.

Με το δικό σου πρότυπο και τη δική σου διαχείριση των στα λαθών της ζωής σου, το παιδί μιμείται συμπεριφορές. Η μίμηση λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από ότι λειτουργούν οι λέξεις και αποτελεί καθοριστικό παράγοντα εκμάθησης συμπεριφορών.

9) Δίνω επιλογές στο παιδί μου.

Δίνοντας επιλογές στο παιδί σας εκείνο νιώθει υπεύθυνο για την τελική επιλογή του και ότι έχει τον έλεγχο της ζωής του.

10) Δεν μπαίνω στη λογική της σύγκρισης.

Η σύγκριση δυνατοτήτων δημιουργεί στο παιδί μια αίσθηση μειωμένης αξίας. Είναι σημαντικό να μη συγκρίνουμε και οι προσδοκίες μας από το παιδί μας να είναι ρεαλιστικές και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του.

Τέλος φροντίζω να ενημερωθώ από ειδικούς σχετικά με επιπλέον τεχνικές ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών σας. Τα παρακάτω βιντεάκια θα σας φανούν σχετικά και ενδιαφέροντα.

Καπετανάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Παιδαγωγός
Συμβουλευτική ενηλίκων, σχέσεων, συμβουλευτική εφήβων, οικογενειακή συμβουλευτική.
Website: www.psychologist.com.gr
Email: info@psychologist.com.gr
ellikapetanaki@yahoo.gr
Tηλ:6934034531

 

Ξεδιπλώνοντας τις δυνατότητες του παιδιού μας
Η σημασία της αυτοπεποίθησης στα παιδιά και τρόποι ενίσχυσης της (Φωστηρία Αμανατίδου)
Συμβουλές για παιδιά με αυτοπεποίθηση(Νάταλι Βέλτση)
Tips of building selfesteem in children (Οδηγίες για να χτίσετε την αυτοπεποίθηση των παιδιών)

Διαβάστε περισσότερα απο την κατηγορία Συμβουλευτική γονέων