Πώς θα καλλιεργήσετε την έννοια του σεβασμού στο παιδί σας;
Τη σημερινή εποχή, οι γονείς κατά κύριο λόγο εργάζονται αρκετές ώρες και το παιδί με τα τόσα ερεθίσματα που λαμβάνει από το περιβάλλον του, γίνεται ολοένα και πιο χειριστικό.
Οι γονείς αδυνατούν να βρουν χρόνο και προτιμούν να παραβλέπουν τα κακώς κείμενα της συμπεριφοράς του.
Έτσι το παιδί σταδιακά, αποκτάει απόψεις και συμπεριφορές που δείχνουν ότι αυτό το μικρό αγγελουδάκι, πάει να εξελιχθεί σε ένα χειριστικό και κακομαθημένο παιδί χωρίς όρια.
Η κατάληξη είναι, στο όνομα της ελευθερίας, της αυτονομίας και της παιδαγωγικής, να δημιουργούμε παιδιά, χωρίς όρια, σεβασμό και ευγένεια.
Πώς θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν την έννοια του σεβασμού, αρχικά ως προς τον εαυτό τους, εμάς και τον κόσμο γύρω τους;
Τεχνικές για τη διατήρηση του σεβασμού
1) Ανάληψη της ευθύνης του ρόλου μας.
Το παιδί δεν είναι φίλος μας, είμαστε οι γονείς του. Αυτό μας καθιστά πιο υπεύθυνους για εκείνο και δεν μας εξισώνει.
Ναι μεν, το παιδί είναι ελεύθερο να εκφράσει την άποψη του για κάτι, να ζητήσει αυτό που θέλει, να διεκδικήσει, αλλά τον τελευταίο λόγο των αποφάσεων τον έχουμε εμείς, γιατί η ηλικία μας, μας δίνει τη δυνατότητα να συνεκτιμάμε πολλούς παράγοντες για να λάβουμε μια απόφαση.
Είμαστε οι γονείς του και οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν και που επωμιστήκαμε με την γέννηση του στον κόσμο.
Δεν μπορούμε τις ευθύνες μας αυτές να τις μεταθέτουμε στο παιδί μας, με το να του επιτρέπουμε να ασκεί την απόλυτη κυριαρχία και τον έλεγχο στην οικογένεια.
2) Κοινή γραμμή με τους εμπλεκόμενους στην ανατροφή του.
Κανένα παιδί δεν θα σεβαστεί τους δικούς μας κανόνες, αν υπάρχει ένας σύντροφος ή κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, το οποίο είναι έτοιμο να τους παραβιάσει.
Πρέπει να έχουμε συμφωνήσει και με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας μας, ότι για την ανατροφή του είμαστε υπεύθυνοι εμείς, άρα θα ακολουθούνται οι κανόνες που εμείς ως ζευγάρι έχουμε θέσει.
Το να βρίσκει το παιδί «παραθυράκια» που θα του κάνουν τα «χατίρια», το κάνουν να έρχεται σε σύγχυση, διχασμό και να μπερδεύεται αναφορικά με το πιο είναι το σωστό και το λάθος.
Εμείς ως γονείς, είμαστε υπεύθυνοι την ανατροφή να την πάρει κατά βάση από εμάς και όχι από όλους τους άλλους που καλοπροαίρετα εμπλέκονται στην ανατροφή του.
3) Διδασκαλία.
Οι κοινωνικές δεξιότητες, όπως η ευγένεια, διδάσκονται. Υπάρχουν εύστοχα βιβλία και ταινίες, μέσω των οποίων το παιδί μπορεί να εκπαιδευτεί σε κοινωνικές δεξιότητες και κανόνες συμπεριφοράς.
Από τη στιγμή που βρισκόμαστε σε έναν κόσμο και συνυπάρχουμε με άλλους ανθρώπους, είναι απαραίτητο να έχουμε καλλιεργήσει και κοινωνικές δεξιότητες που θα μας βοηθήσουν αργότερα, όχι μόνο να σεβόμαστε εμείς οι ίδιοι, τον κόσμο που μας περιβάλλει και τη διαφορετικότητα, αλλά να γίνουμε και εμείς άξιοι σεβασμού από τους γύρω μας.
4) Ρεαλιστικές προσδοκίες.
Πολλές φορές δεν επιτυγχάνουμε να καλλιεργήσουμε στο παιδί μας κοινωνικές δεξιότητες, γιατί επιμένουμε να έχουμε μη ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτό.
Ας σκεφτούμε πάντα επιτεύξιμους στόχους για το παιδί μας .
5) Να δείχνουμε εμείς οι ίδιοι σεβασμό.
Δεν γίνεται να περιμένουμε από το παιδί να καλλιεργήσει σεβασμό και εμείς να φερόμαστε με ασέβεια. Αποτελούμε πρότυπα μίμησης γι’ αυτό και οι συμπεριφορές μας , μπροστά του θα πρέπει να είναι ελεγχόμενες και φιλτραρισμένες.
Σε μικρή ηλικία δεν μπορεί να κωδικοποιήσει και να φιλτράρει τι να κρατήσει και τι όχι από τις συμπεριφορές μας, οπότε «ρουφάει» και μιμείται οτιδήποτε βλέπει. Ας είμαστε λοιπόν, προσεκτικοί στα παραδείγματα που του δίνουμε, ως γονείς.
Καπετανάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Παιδαγωγός
Συμβουλευτική ενηλίκων, σχέσεων, συμβουλευτική εφήβων, οικογενειακή συμβουλευτική.
Website: www.psychologist.com.gr
Email: info@psychologist.com.gr
ellikapetanaki@yahoo.gr
Τηλ:6934034531
Δυνατότητα διαδικτυακής και τηλεφωνικής συνεδρίας.