Ποιες οι βασικές θεωρίες της συνδιαλεκτικής ανάλυσης (Eric Berne) ;

Βασικές θέσεις συνδιαλεκτικής ανάλυσης

Οι συναισθηματικές δυσκολίες προέρχονται από τις εμμονικές προσπάθειες του ανθρώπου, να ζήσει σύμφωνα με το προσωπικό του σενάριο ζωής
, το οποίο το έχει φτιάξει από τα πρώτα χρόνια της ζωής του και βασίζεται σε εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας.

Ο Berne δίνει έμφαση στη σημασία της συνδιαλλαγής μεταξύ των ανθρώπων, αναγνωρίζοντας 3 ρόλους που διαθέτει ο κάθε άνθρωπος και χρησιμοποιεί στην επικοινωνία του.

Ρόλοι ατόμου

1) Γονέας:
στάσεις γονεϊκής μορφής, όπου το άτομο λειτουργεί σύμφωνα με τη φωνή του γονέα μέσα του και σύμφωνα με τους κανόνες και τις αξίες που είχαν νουθετήσει το ίδιο.

2) Παιδί: Στο ρόλο αυτό το άτομο σκέφτεται, μιλάει και ενεργεί όπως όταν ήταν μικρό παιδί.

Μορφές παιδιών
α) Φυσικό παιδί
: παρορμητικός, αυθόρμητος και ευτυχισμένος εαυτός.

β) Προσαρμοσμένο παιδί: συμμορφωμένο και προσαρμοσμένο στη γονεϊκή επίδραση.

γ) Μικρός καθηγητής: παιδί που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τη λογική σκέψη και τη δημιουργικότητα ενός ενήλικα.

3) Ενήλικας: ρόλος που επεξεργάζεται τα δεδομένα που έχει συλλέξει από το ρόλο του γονέα και του παιδιού και λειτουργεί αυτόνομα.

Ένας ψυχικά υγιής άνθρωπος μπορεί να χρησιμοποιεί και τους 3 ρόλους ανάλογα με την περίσταση.

Δομική παθολογία υπάρχει, όταν επικρατεί ένας ρόλος έναντι των άλλων, σε όλες τις περιστάσεις.
Λειτουργική παθολογία υπάρχει όταν ο άνθρωπος περνάει με ευκολία και συχνά από τη μια κατάσταση του εγώ στην άλλη και όταν φτάσει στα άκρα, παρουσιάζει κρίση ταυτότητας.

 4 βασικές θέσεις ζωής.

1) Είμαι εντάξει-είσαι εντάξει: στάση που υιοθετείτε από άτομα που αποδέχονται τον εαυτό τους και τους άλλους.

2) Είμαι εντάξει- δεν είσαι εντάξει: στάση που υιοθετείται από αλαζονικά και εγωκεντρικά άτομα που πιστεύουν ότι αυτοί έχουν δίκιο κι άλλοι άδικο.

3) Δεν είμαι εντάξει- είσαι εντάξει: στάση που υιοθετείται από άτομα που υποτιμούν τον εαυτό τους και θεωρούν τους άλλους καλύτερους.

4) Δεν είμαι εντάξει- δεν είσαι εντάξει: γενίκευση αισθήματος απόγνωσης και κατάθλιψης σε όλα τα άτομα.

Στόχος συμβουλευτικής διαδικασίας
 Να αναλυθεί και να γίνει γνωστό στον άνθρωπο το προσωπικό σενάριο και η βασική θέση ζωής του, καθώς και να αναγνωρίζει, ποιος ρόλος διαδραματίζεται στην επικοινωνία του κάθε φορά.
Κατά συνέπεια να βοηθηθεί να χρησιμοποιεί όλες τις καταστάσεις του εγώ όποτε το χρειάζεται, να ελευθερώσει το ρόλο του ενήλικα και να υιοθετήσει την θέση ζωής είμαι εντάξει-είσαι εντάξει.

Τεχνικές
1) βιβλιοθεραπεία: διάβασμα βιβλίων σχετικών με τη συνδιαλλεκτική ανάλυση.

2) παρακολούθηση σεμιναρίων, συνεδρίων και εργαστηρίων.

3) καταδίωξη: τεχνική προσπάθειας του πελάτη να καταδιώξει το δυσάρεστο συναίσθημα του, αναγνωρίζοντας το, και προσπαθώντας να ασκήσει έλεγχο στο ρόλο του «παιδιού» στην προσωπικότητα του.

4) τεχνική άδειας καρέκλας: το άτομο καλείται να συνδιαλλαγεί με τη κατάσταση του εγώ του, που του προκαλεί προβλήματα,
ή οποία κάθεται νοητά σε μια άδεια καρέκλα

5) πρόβα σεναρίου: ο θεραπευτής στήνει μια σκηνή και θέτει ένα σενάριο μιας παράστασης στην οποία ο πελάτης παίζει με ένα άλλο άτομο, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα που τον απασχολεί.

Καπετανάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Παιδαγωγός
Συμβουλευτική ενηλίκων, σχέσεων, συμβουλευτική εφήβων, οικογενειακή συμβουλευτική.
Website: www.psychologist.com.gr
Email: info@psychologist.com.gr
ellikapetanaki@yahoo.gr
Tηλ:6934034531

Διαβάστε περισσότερα απο την κατηγορία Θεωρίες ψυχολογίας